SOALAN 19 : ADAKAH KAMI PELAJAR SISWAZAH (PHD/MASTER/DIPLOMA SISWAZAH)PERLU MELENGKAPKAN BORANG CLEARANCE SEMAKAN HUTANG?

JAWAPAN : Penyelesaian hutang pada portal Istudent adalah bagi bakal graduan Sarjana Muda sahaja. Bagi graduan siswazah, anda perlu melengkapkan Borang Clearance (PPS21) dan sekiranya anda telah menghantar borang tersebut ke fakulti atau Bahagian [...]

SOALAN 19 : ADAKAH KAMI PELAJAR SISWAZAH (PHD/MASTER/DIPLOMA SISWAZAH)PERLU MELENGKAPKAN BORANG CLEARANCE SEMAKAN HUTANG?2025-10-28T11:41:04+08:00

SOALAN 18 : SAYA MEMPUNYAI MASALAH UNTUK AKSES KE ISTUDENT?APA YANG PERLU SAYA LAKUKAN?

Sekiranya bakal graduan mempunyai masalah untuk login ke dalam portal iStudent atau mempunyai sebarang masalah berkaitan dengan teknikal sistem iStudent, graduan perlu e-mel masalah tersebut kepada support_academic@usim.edu.my. Sertakan bersama nama, no matriks dan masalah [...]

SOALAN 18 : SAYA MEMPUNYAI MASALAH UNTUK AKSES KE ISTUDENT?APA YANG PERLU SAYA LAKUKAN?2025-10-28T11:37:06+08:00

SOALAN 17 : SAYA MEMPUNYAI MASALAH UNTUK HADIR KE USIM BAGI MENYELESAIKAN HUTANG KERANA SAYA TINGGAL JAUH DI KEDAH. ADAKAH PEMBAYARAN ONLINE DISEDIAKAN?

Bermula pada Majlis Konvokesyen Ke-22 USIM tahun 2024, semua penyelesaian hutang bagi tujuan konvokesyen perlu dibuat pada portal iStudent. Pembayaran perlu dibuat secara dalam talian. Bakal graduan perlu mencetak slip pengesahan tiada hutang atau [...]

SOALAN 17 : SAYA MEMPUNYAI MASALAH UNTUK HADIR KE USIM BAGI MENYELESAIKAN HUTANG KERANA SAYA TINGGAL JAUH DI KEDAH. ADAKAH PEMBAYARAN ONLINE DISEDIAKAN?2025-10-28T11:33:32+08:00

SOALAN 16 : BAGI YANG BELUM MEMBUAT CLEARANCE HUTANG, ADAKAH DISEDIAKAN KAUNTER BENDAHARI DAN PERPUSTAKAAN PADA HARI PEMINJAMAN JUBAH?

Jawapan : Semua graduan dikehendaki menyelesaikan semua hutang (yuran & denda) seminggu sebelum Hari Peminjaman Pakaian Akademik Universiti. Semakan Hutang boleh dibuat pada portal Istudent. Graduan perlu menyelesaikan semua hutang secara dalam talian. Kaunter [...]

SOALAN 16 : BAGI YANG BELUM MEMBUAT CLEARANCE HUTANG, ADAKAH DISEDIAKAN KAUNTER BENDAHARI DAN PERPUSTAKAAN PADA HARI PEMINJAMAN JUBAH?2025-10-28T11:31:13+08:00

SOALAN 15 : ADA APA-APA CAJ TAMBAHAN UNTUK PEMINJAMAN JUBAH?

Jawapan : Peminjaman jubah konvokesyen telah dicaj di dalam yuran konvokesyen dan graduan tidak perlu membuat apa-apa bayaran untuk mengambil jubah tersebut KECUALI graduan yang telah merosakkan atau menghilangkan jubah tersebut. Caj akan dikenakan [...]

SOALAN 15 : ADA APA-APA CAJ TAMBAHAN UNTUK PEMINJAMAN JUBAH?2025-10-28T11:28:35+08:00

SOALAN 14 : AYAH SAYA TIDAK BOLEH MEMANDU JAUH MANAKALA IBU PULA TIDAK TAHU MEMANDU, SAYA TERPAKSA MEMBAWA ABANG SEBAGAI PEMANDU KEDUA. ADAKAH DIBENARKAN MEMBAWA LEBIH AHLI KELUARGA?

JAWAPAN : DIBENARKAN. Seperti Majlis Konvokesyen pada tahun-tahun lepas, pihak urus setia ada menyediakan tempat duduk tambahan kepada tetamu yang tidak dapat masuk ke dalam dewan. Walau bagaimanapun, tempat duduk ini adalah terhad.

SOALAN 14 : AYAH SAYA TIDAK BOLEH MEMANDU JAUH MANAKALA IBU PULA TIDAK TAHU MEMANDU, SAYA TERPAKSA MEMBAWA ABANG SEBAGAI PEMANDU KEDUA. ADAKAH DIBENARKAN MEMBAWA LEBIH AHLI KELUARGA?2025-10-28T11:20:02+08:00

SOALAN 11 : SAYA TIDAK DAPAT HADIR MAJLIS KONVOKESYEN TERSEBUT, ADAKAH SAYA LAYAK UNTUK MENERIMA KAD ALUMNI (KAD UGRADS)?

JAWAPAN : Graduan yang disahkan dan mendapat status Layak Dianugerahkan Ijazah (LDI) LAYAK MENERIMA KAD ALUMNI (KAD UGRADS) walaupun tidak hadir pada majlis tersebut. Kad ini akan diberikan semasa graduan melapor diri di Pintu [...]

SOALAN 11 : SAYA TIDAK DAPAT HADIR MAJLIS KONVOKESYEN TERSEBUT, ADAKAH SAYA LAYAK UNTUK MENERIMA KAD ALUMNI (KAD UGRADS)?2025-10-28T11:03:48+08:00
Go to Top